2015.03.03_Minecraft_660

Computerspel Minecraft laat kinderen denken over de gebouwde omgeving

3 maart 2015

1 minuut

Opinie Minecraft is een creatieve ‘sandbox-game’ waarin geen voorafgesteld doel is. In de afgelopen jaren is de game zeer populair geworden met vele tientallen miljoenen verkochte exemplaren. Door de flexibele aard en de vrijheid die de speler krijgt is het met name een hit gebleken bij kinderen en jongeren. In Amsterdam is het gebruikt om kinderen na te laten denken over mogelijke functies en gebouwen op het Zeeburgereiland. Zij bouwden de huidige omgeving na en mochten het verder aanvullen. Een speelse manier om kinderen te betrekken bij hun leefomgeving. Bekijk de beelden hieronder.

Virtuele wereld als communicatiemiddel

Internationaal

Blockbyblock.org, een initiatief van UN-Habitat, en Mojang (ontwikkelaar van Minecraft), doen hetzelfde op internationaal vlak. Kinderen worden uitgedaagd om hun omgeving in de digitale wereld na te bouwen en te verbeteren. Samen werken zij aan een project. Dit levert mooie beelden op met virtueel bewandelbare straten en wijken. Bekijk een aantal time-lapse video's van de projecten.

Kiritpur, Nepal

Les Cayes, Haïti


Cover: ‘2015.03.03_Minecraft_660’



Meest recent

GO weekoverzicht 10 oktober 2024 door Gebiedsontwikkeling.nu (bron: Gebiedsontwikkeling.nu)

Dit was de week van de ruimtelijke tegenaanval

Deze week wordt op Gebiedsontwikkeling.nu de ruimtelijke tegenaanval vol ingezet. Of het nu gaat om ontwerpend onderzoek, het krachtenspel in de Nederlandse plint of om leefstijlen die wel degelijk meerwaarde hebben.

Weekoverzicht

10 oktober 2024

Luchtfoto van de N434 in Leiden door Aerovista Luchtfotografie (bron: Shutterstock)

Regionale Investeringsagenda (RIA) zet mes in halsstarrige verkokering

Het werken met Regionale Investeringsagenda’s is inmiddels al zo doorontwikkeld dat er een SKG-handreiking over kan worden gepubliceerd, om de opgedane ervaringen breed te delen. Wendy de Hoog, Co Verdaas en Friso de Zeeuw zetten de belangrijkste con

Uitgelicht
Analyse

10 oktober 2024

Werkplekken bij WeWork in Amsterdam door Matt Rakowski (bron: Shutterstock)

Kansen voor nieuwe levensvormen, de toekomst van de Nederlandse plint – deel 3

In het afsluitende artikel in de serie over de Nederlandse plint tonen Conrad Kickert en Frank Suurenbroek de potentie aan van een bredere toekomst voor de Nederlandse plint. Er kan meer dan alleen winkels en horeca.

Onderzoek

9 oktober 2024