Thumb_geld_0_1000px

Gemeenten verliezen in vier jaar € 5,7 mrd op grondposities

2 januari 2013

1 minuut

Nieuws Nederlandse gemeenten hebben van 2008 tot en met 2011 in totaal circa € 5,7 mrd afgeschreven op hun grondposities. Dat heeft adviesbureau Fakton berekend op basis van de jaarrekeningen van 200 gemeenten. Het verlies is hoger dan de € 3,9 à € 4,4 mrd die Deloitte vorig jaar becijferde in opdracht van de VNG. Dit komt omdat Fakton ook rekening heeft gehouden met deelnemingen in publiek-private samenwerkingsverbanden.

De meeste gemeenten hebben al voorzieningen getroffen. In het Financieele Dagblad zegt Peter Bosse van Fakton echter dat 'de zeepbel nog niet gesprongen is.' Hoewel veel projecten al geschrapt zijn, is het aanbod nog steeds twee tot vier keer te groot, aldus Bosse. Per inwoner heeft Lansingerland het grootste verlies geleden op de grondexploitaties (€ 2600 per inwoner). Daarna komen Harderwijk, Alphen aan den Rijn en Nieuwegein met een verlies van € 1400 per inwoner. Apeldoorn en Enschede moesten € 1200 per inwoner afschrijven op de grondportefeuille, Rotterdam € 600 en Tilburg € 340.


Cover: ‘Thumb_geld_0_1000px’



Meest recent

SKG Jaarcongres 2024 door Sander van Wettum (bron: Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling)

Anne Beaulieu blikt vooruit op het SKG-congres: “Ik wil gebiedsontwikkelaars een call to action meegeven”

Hoe kan de kennisinfrastructuur bijdragen aan een betere wereld? Een thema dat ook binnen de ‘lerende’ gebiedsontwikkeling steeds meer aan importantie wint. Hoogleraar Anne Beaulieu spreekt erover op het SKG-congres op 30 juni.

Persoonlijk

24 juni 2026

Impressie Door de Bomen 1 door Heijmans & Staatsbosbeheer (bron: Door de Bomen)

Staatsbosbeheer en Heijmans werken samen aan nieuwe, groene gebiedsontwikkelingen

Woningbouw en natuurherstel werken elkaar niet tegen, maar moeten juist gecombineerd worden in gebiedsontwikkelingen. Dat is de kern van ‘Door de Bomen,’ de opvallende samenwerking tussen Heijmans en Staatsbosbeheer.

Interview

24 juni 2026

Kreativquartier Zona Libre door Martijn van Veelen (bron: Martijn van Veelen)

Bouwen aan de gezonde stad in Duitsland, dit zijn de lessen uit München

Hoe geven onze oosterburen invulling aan de ambitie van ‘de gezonde stad’? Met dit thema als Leitmotiv bracht een groep van 24 MCD-alumni een mei een bezoek aan de Beierse hoofdstad München. Martijn van Veelen rapporteert.

Uitgelicht
Casus

23 juni 2026

Uw gastbijdrage op GO.nu: Over gastbijdragen

Uw gastbijdrage op GO.nu

Wij staan open voor bijdragen uit wetenschap en praktijk. Wij moedigen auteurs aan hun kennis en ervaring te delen.

Over gastbijdragen
Uw project toevoegen: Ga naar de GO-Projectenkaart

Uw project toevoegen

Wilt u graag een gebiedsontwikkeling toevoegen aan de GO-projectenkaart? Vul dan via onderstaande link het formulier in.

Ga naar de GO-Projectenkaart
Uw organisatie bij de SKG: Ga naar de SKG-website

Uw organisatie bij de SKG

Uw organisatie aansluiten op het netwerk van de Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling? Neem dan contact op.

Ga naar de SKG-website
Uw bijeenkomst in de agenda: Neem contact op

Uw bijeenkomst in de agenda

U kunt uw gebiedsontwikkeling-gerelateerde evenement aankondigen via onze agenda door contact op te nemen met de redactie.

Neem contact op