De creatieve industrie herontdekt

12 maart 2013

3 minuten

Verslag Op vrijdagmiddag 1 maart presenteerde CIRCA haar Reinventing Creative Industries Research. CIRCA, het Creative Industries Research Centre Amsterdam, is een tijdelijk onderzoeksinstituut van de Universiteit van Amsterdam. In de afgelopen 15 maanden zijn zes projecten (bijna) voltooid en is een vernieuwende onderzoeksmethode geïntroduceerd: embedded research. Tijd voor een evaluatie van dit 'pop-up'-onderzoeksprogramma. Verslag van een volle namiddag in Pakhuis de Zwijger.

Zie de video vanaf 0:26:29.   

Lessen uit "De creatieve industrie herontdekt"
- De frictie tussen marktpartijen en wetenschap maakt onderzoek productief.
- Embedded Research is een effectief middel om deze frictie uit te lokken en te testen.
- In broedplaatsen is er veelal sprake van een spontane creatieve ecologie, gebaseerd op sociale verbonden.
- De 'e' in e-culture is niet meer die van 'electronic' maar van 'emergent'

Programmamanager Sebastian Olma, toonaangevend onderzoeker op het raakvlak van creativiteit en ondernemerschap, heeft samen met associate professor Jan Simons CIRCA naar eigen zeggen 'in het logge UvA-instituut gehackt'. Met als doel om stringent academisch onderzoek te doen in een wetenschapsveld dat tot nu toe veelal werd bepaald door geografen, sociologen en planners. Het resulteerde in een wetenschap die populaire concepten als 'creative class', 'creative city' en meer definieerde, maar nooit inging op de creativiteit en de industrie zelf.

De UvA reageerde op het topsectorenbeleid van Kabinet Rutte I door zich sterk te gaan focussen op digital humanities en creative industries. Op het gebied van dat laatste kregen Simons en Olma een vrije hand in het opzetten van CIRCA en pakten dit rigoureus aan. Ze ontwikkelden embedded research; academisch onderzoek in en naar concrete bedrijfsconcepten. Een concept dat zo aansloeg dat de NWO het heeft geadopteerd. CIRCA werkte samen met partners als FROG, Virtueel Platform, Mediamatic en Appsterdam en focuste zich sterk op het evolutionaire karakter van economie. Hoe ga je om met de bronnen van deze tijd?

Boukje Cnossen presenteerde haar onderzoek naar het Volkskrantgebouw in Amsterdam: is daar sprake van een 'creatieve ecologie'? Het Volkskrantgebouw is een van de populairste Amsterdamse broedplaatsen, en met meer dan 300 bezoekers per dag misschien wel dé hotspot van de Nederlandse creatieve industrie. Cnossen herkent - meer en minder - spontane clustering en concludeert dat er een sterke wisselwerking is tussen sociale verbonden en professionele samenwerking. Natalie Dixon deed haar onderzoek 'the hunt for affect' bij innovatie-snelkookpan FROG. Ze ontwikkelde, weliswaar op papier, de 'emocamera'. Een instrument dat ontwikkelaars inzicht moet bieden in de emoties van de consument en daarmee substantieel bij zou kunnen dragen aan het ontwerpproces. Olga Paraskevopoulou liet in haar pitch zien hoe technologie bijdraagt aan de organisatie van mensen en dat Appsterdam in het vorige jaar iedere dag minstens 1 ontmoeting mogelijk maakte. De 'burgemeester' van Appsterdam, oprichter Mike Lee vatte het krachtig samen: "After gut feelings and bullshit, sciences now proves the effect of our network".

Marc Stumpel ontwikkelde bij Submarine een format dat het mogelijk maakt om boodschappen transmediaal over te brengen. Gebruikers die wisselen tussen media platforms beleven het verhaal dan op een persoonlijke manier. Stumpel eindigde zijn pitch met goede aanbevelingen voor ontwikkelaars in een niche (transmediale communicatie) die wel eens snel de woonkamer zou kunnen veroveren. Marieke Berkers onderzocht de rol die creatieve ondernemingen spelen in het spontaan ontwikkelen van de stad. Niet de professionele stadsplanners, maar bijvoorbeeld een bedrijf als Mediamatic dat de Van Gendthallen transformeerde met een dynamisch cultureel programma. Het was Sanne van der Beek die met haar presentatie misschien wel als beste de noot wist te kraken. Haar onderzoek naar de (culturele, sociale en economische) valorisatie van creatieve industrie is methodologisch zeer sterk uitgezet. De toolkit die ze ontwikkelde kan gebruikt worden om de toegevoegde waarde van producten uit te drukken is innovatief en overtuigend compleet.

Hoofdconclusie van de rondetafeldiscussie met CIRCA’s partners: juist de markt kan academia scherp houden, en dit project toont dat zeker aan: "Niet goed toepaspaar? Bye!" De frictie tussen praktijk en wetenschap maakt academische kennis, die teveel ‘wegdruipt’, productief. Dat is volgens Jan Simons dan ook de taak voor de volgende ronde CIRCA; de bevindingen nog een stap verder uitwerken, programmeren en nog meer confronteren met de werkelijkheid.

'CIRCA presents: Reinventing Creative Industries Research' werd op 1 maart gehouden in Pakhuis de Zwijger.

CIRCA lanceert deze week een nieuwe call voor onderzoek.

Zie ook


Cover: ‘2013.03.12_De creatieve industrie herontdekt’


Portret - Jorick Beijer

Door Jorick Beijer

YP-redacteur Gebiedsontwikkeling.nu | Oprichter Blossity


Meest recent

sportcampus Zuiderpark, Den Haag door Menno van der Haven (bron: shutterstock)

Wat is goed in de ruimtelijke ordening?

De vraag ‘wat is een goede ruimtelijke ordening?’ wint aan gewicht nu we als samenleving meer ambities hebben dan er aan ruimte beschikbaar is. Alle reden voor een nadere reflectie, door hoogleraren Marlon Boeve en Co Verdaas.

Uitgelicht
Analyse

24 april 2024

Centrum Haarlem door Maykova Galina (bron: shutterstock)

Lokaal kijken naar de lange termijn, de visie en ervaringen van Willem Hein Schenk

In het boekje Sturen op Stadsarrangementen deelt architect Willem Hein Schenk de inzichten die hij verkreeg met zijn podcastserie de Haarlem Sessies. In een interview vertelt hij wat zijn belangrijkste lessen zijn: “Kijk naar de lange termijn”.

Interview

24 april 2024

Hoge Vucht, Breda door XL Creations (bron: shutterstock)

Een beter perspectief voor kansarme buurten, zo doet Breda dat

Het bieden van meer perspectief aan bewoners van kansarme wijken is geen sinecure. Lokaal kan daar het nodige voor gedaan worden, maar ook hogere overheden moeten meedoen. In Breda worden ze actief bij de problematiek betrokken.

Casus

23 april 2024