Hans-Hugo Smit Column Cover door Esther Dijkstra (bron: Illustratie Esther Dijkstra, bewerkte foto Matthijs van Roon)

Heilige huisjes worden duur betaald

29 september 2025

3 minuten

Opinie Over precies een maand zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Columnist Hans-Hugo Smit volgt met veel interesse de discussie rondom de planbatenheffing en de hypotheekrenteaftrek. Hij doet een oproep aan zowel de kiezers als de politici: kies niet voor eigen gewin op de korte termijn, maar toon lef en zorg voor maatschappelijke baten op de lange termijn.

Verkiezingsmaand! Alle partijen zetten in op ‘betaalbaar wonen’. Over het ‘hoe’ verschillen de meningen. Toch komen twee woorden in bijna alle verkiezingsprogramma’s terug; planbatenheffing en hypotheekrenteaftrek. Planbatenheffing is een belasting op de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging naar wonen. Lang werd die waardestijging gezien als een windfall gain voor de eigenaar, maar inmiddels vinden veel partijen dit oneerlijk. Het afromen van deze waardestijging zou helpen woningen goedkoper te maken.

Dat de praktijk waarschijnlijk weerbarstig(er) is, zette Frank ten Have al eens uiteen. Een argument dat hij niet expliciet noemde: veel huidige grondeigenaren hebben bij de grondaankoop de verwachting van toekomstige waardestijging al enigszins ingeprijsd. Als daar nu een heffing overheen komt, klopt de rekensom niet meer. ‘Ondernemersrisico’ volgens sommigen, maar zo’n bittere pil slikken kost tijd. Op langere termijn biedt het misschien wat soelaas, maar invoeren van planbatenheffing strooit nú zand in de toch al traag lopende nieuwbouwmotor. Het gevolg: nog minder nieuwbouw dus.

We zitten vast in een zichzelf voedend systeem, met prijsstijging als brandstof

Bij de hypotheekrenteaftrek waarschuwde onlangs het EIB voor iets vergelijkbaars: de afschaffing ervan leidt tot lagere huizenprijzen en zo tot minder nieuwbouw. In de discussie over de hypotheekrenteaftrek zien we twee kampen: de ‘afschaffers’ en de ‘niet-morrelaars’. Beide beroepen zich op betaalbaarheid. De hypotheekrenteaftrek was ooit bedacht om eigenwoningbezit voor meer mensen mogelijk te maken. Ook nu nog bedient het ‘niet-morrelen’-kamp zich van dit argument: hypotheekrenteaftrek houdt wonen betaalbaar voor de gewone man. Het afschaf-kamp ziet daarentegen dat de hypotheekrenteaftrek inmiddels vooral al rijke huizenbezitters sponsort. Niet alleen kost deze koopsubsidie de staatskas jaarlijks 11 miljard euro, het leidt ook tot verdere prijsopdrijving. Hypotheekrenteaftrek maakt wonen dus juist onbetaalbaar.

Voor of tegen: feit is dat woningbezitters een enorme overwaarde met hun bezit hebben opgebouwd. Sinds 2014 is onze collectieve overwaarde met bijna 1 biljoen euro gegroeid. Duizend miljard, over windfall gains gesproken. Huizenbezitters hebben steeds meer te verliezen. Dat maakt het ‘morrelen’ aan het systeem dus ook steeds pijnlijker. Hier zit een parallel met de planbatenheffing: je houdt de prijs graag hoog van waar je veel voor betaald hebt. Het verschil? We spreken wel over woekerwinsten door grondspeculanten, maar nooit over woekeroverwaardes van (hypothecair gesponsorde) huizenbezitters.

Een klassieke lock-in: wonen moet betaalbaarder, maar als huizenprijzen dalen verliezen we overwaarde en stokt de nieuwbouw (omdat mensen niet meer doorstromen). We zitten vast in een zichzelf voedend systeem, met prijsstijgingen als brandstof. Dat doorbreek je niet zomaar. Voor sommige dingen die op langere termijn soelaas bieden, moeten we eerst een stap terug doen. Pijn slikken. Dat vraagt een kabinet met langetermijnvisie en lef. En zo’n kabinet vraagt een electoraat dat niet kiest voor korte termijn eigen gewin, maar voor lange termijn maatschappelijke baten.


Cover: ‘Hans-Hugo Smit Column Cover’ door Esther Dijkstra (bron: Illustratie Esther Dijkstra, bewerkte foto Matthijs van Roon)


Hans-Hugo Smit door Fotograaf (bron: LinkedIn)

Door Hans-Hugo Smit

Sectoranalist Bouw & Gebiedsontwikkeling bij Rabo Real Estate Finance.


Meest recent

Pleintje aan het water in Alkmaar door Maekfoto (bron: Shutterstock)

Als een omgeving niet wordt gezien of gebruikt, bestaat hij niet

Hoogleraar en decaan Machiel van Dorst onderzoekt de wisselwerking tussen omgeving, gedrag en stedenbouwkundig ontwerp. Hij vindt dat mensen en hun behoeften veel meer centraal moeten staan. “Want uiteindelijk ontwerpen wij voor mensen.”

Persoonlijk

26 juni 2026

Dit was de week van de nieuwe en verrassende verbindingen door Gebiedsontwikkeling.nu (bron: Gebiedsontwikkeling.nu)

Dit was de week van de nieuwe en verrassende verbindingen

Deze week werden er, ondanks de tropische temperaturen, nieuwe en soms verrassende verbindingen gemaakt. De gebouwde omgeving en klimaatwetenschap vonden elkaar, er is een samenspel in gezond München én er ontstond een verrassende samenwerking.

Weekoverzicht

25 juni 2026

Keilepand door Stadhouders (bron: Wikimedia Commons)

Te weinig geld, te weinig handen: geef de coöperatie een hoofdrol in onze buurten én samenleving

De coöperatie kan op een grotere schaal impact maken, betoogt Ruben Lentz. Ze wordt een serieus alternatief voor gangbare top-downpraktijken om gebieden integraal te ontwikkelen.

Analyse

25 juni 2026

Uw gastbijdrage op GO.nu: Over gastbijdragen

Uw gastbijdrage op GO.nu

Wij staan open voor bijdragen uit wetenschap en praktijk. Wij moedigen auteurs aan hun kennis en ervaring te delen.

Over gastbijdragen
Uw project toevoegen: Ga naar de GO-Projectenkaart

Uw project toevoegen

Wilt u graag een gebiedsontwikkeling toevoegen aan de GO-projectenkaart? Vul dan via onderstaande link het formulier in.

Ga naar de GO-Projectenkaart
Uw organisatie bij de SKG: Ga naar de SKG-website

Uw organisatie bij de SKG

Uw organisatie aansluiten op het netwerk van de Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling? Neem dan contact op.

Ga naar de SKG-website
Uw bijeenkomst in de agenda: Neem contact op

Uw bijeenkomst in de agenda

U kunt uw gebiedsontwikkeling-gerelateerde evenement aankondigen via onze agenda door contact op te nemen met de redactie.

Neem contact op