Jaarverslag 2019 SKG door Redactie Gebiedsontwikkeling.nu (bron: Gebiedsontwikkeling.nu)

Jaarverslag 2019: de SKG groeit als dé kennispartner voor gebiedsontwikkelend Nederland

7 juli 2020

2 minuten

SKG Nieuws Eind juni heeft de Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling haar jaarverslag 2019 gepubliceerd. In het document komen concrete resultaten als publicaties, onderwijs en kennisbijeenkomsten aan de orde. SKG heeft zich inhoudelijk vooral gericht op de groeiende urgentie van de woningbouwopgave en de daaraan verbonden toenemende mobiliteitsvraag, stikstof, PFAS en klimaatadaptatie.

Zowel in de activiteiten van de SKG als in de output van de aan de stichting verbonden leerstoel Gebiedsontwikkeling is in het jaarverslag 2019 een breed pallet aan thema’s terug te vinden. Daarmee wordt het brede veld van gebiedsontwikkeling gedekt.

Het aantal unieke bezoekers van het platform Gebiedsontwikkeling.nu is in 2019 gestaag gestegen; steeds meer professionals weten de website te vinden. Ook kennisbijeenkomsten en het Jaarcongres Gebiedsontwikkeling konden in 2019 op grote interesse rekenen bij partijen uit de beroepspraktijk. Daarnaast zijn de inhoudelijke bijdragen aan symposia en bijeenkomsten van derden hard gestegen. De SKG presenteert zich steeds nadrukkelijker als dé kennispartner voor gebiedsontwikkeling in Nederland.

In 2019 hebben het Kadaster en de provincie Flevoland zich aangesloten bij de stichting. Dit zorgt voor een groei naar inmiddels 39 deelnemers. Ook de kring van adviseurs breidde zich uit met Fakton, Rho adviseurs, Over Morgen en PT finance. In 2019 heeft de SKG eveneens verder kunnen bouwen aan het team van de stichting.

De wetenschappelijke tak van de SKG heeft inmiddels meerdere onderzoeken lopen. Zo verzorgt de SKG een promotieonderzoek naar sociale inclusiviteit in gebiedsontwikkeling, onderzoekt zij diverse thema’s zoals de rol van ontwerp en data in gebiedsontwikkeling en sluit de stichting regelmatig aan bij bredere onderzoeksprogramma’s zoals het programma stedelijke transformatie en ruimte voor bedrijven. Ook wordt de SKG steeds vaker gevraagd om mee te denken bij concrete opgaven in de praktijk zoals de verstedelijkingsopgave van de Gemeente Delft.

Meer weten over de doelstellingen en activiteiten van de Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling? Alle informatie is te vinden op de website van SKG.

Cover: ‘Jaarverslag 2019 SKG’ door Redactie Gebiedsontwikkeling.nu (bron: Gebiedsontwikkeling.nu)

David Sim tijdens zijn presentatie over de zachte stad door Joost Zonneveld (bron: Gebiedsontwikkeling.nu)

Slim verdichten via de zachte stad

De druk op onze steden wordt in de komende jaren alleen maar groter. Hoe zorgen we dan voor een leefbare woonomgeving? Deze vraag stond deze week centraal tijdens de laatste sLIM-bijeenkomst, met ‘Soft City’-auteur David Sim als gastspreker.

Verslag

19 april 2024

Oosterschelde door Ruud Morijn Photographer (bron: Shutterstock)

Oké, water en bodem sturend – maar niet altijd en overal

Water en bodem sturend, je kunt er bijna niet tegen zijn. Maar we moeten oppassen dat het nieuwe adagium niet alles gaat overheersen, zo waarschuwt columniste Agnes Franzen.

Opinie

19 april 2024

GO weekoverzicht 18 april 2024 door Gebiedsontwikkeling.nu (bron: Gebiedsontwikkeling.nu)

Dit was een week waarin de tijd begon te dringen

Dit was een week op Gebiedsontwikkeling.nu waarin de tijd begon te dringen. Voor de woningbouwproductie, om klimaatverandering tegen te gaan en om de openbare ruimte inclusiever te maken.

Weekoverzicht

18 april 2024